אם עד לפני שנה שנתיים רכיבת לילה חייבה קניית מערכת תאורה בעלות של אלף ש"ח וצפונה, או לחילופין בניה עצמית (אילתור) של פנס המבוסס נורת הלוגן ביתית וסוללה במשקל מצבר של רכב. היום ניתן להשיג מספר חלופות במחיר שווה לכל נפש.
בטיחות
קודם כל בטיחות. הכלל החשוב ביותר הוא לסמן את עצמך לכל המשתמשים בדרך, מאחור ומלפנים. הכלל השני הוא זכות קדימה לחזק יותר. לא מרגיש בטוח תעצור בצד ותמתין למעבר כלי הרכב. בנוסף, רכבו בקבוצה ודאגו לשמור מרחק גדול יותר רוכב אחד ממשנהו.
1. נצנץ אחורי מהבהב – על מוט הכיסא, תלוי על הגב (תיק או חולצה) או על הקסדה מאחור
2. פנס תאורה קדמי המשמש גם לסימון לרכבים המגיעים מלפנים.
כמובן שכל כללי הבטיחות לרכיבה ביום חלים גם כאן.
טכנולוגיה
מבלי לצלול עמוק מידי נזכיר מספר מונחים טכנולוגיים מהתחום.
- סוגי נורות – סוגי הנורות הקיימות – הלוגן, HID, לד
- עצמת התאורה נמדדת בלומן - Lumen (לומנס בפי העם) – יחידת מידה למדידת כמות האור הנפלטת בכל רגע ממקור אור כלשהו.
- וואט – הספק הפנס.
בלי להכנס לטכני, נציג דוגמא להבדל בין לומנס לוואט. נורת לד הצורכת 3W יכולה לספק עוצמת תאורה השווה לנורת הלוגן
הצורכת 20W.
סוגי הנורות
שוב מבלי "לחפור" יותר מידי נורת הלד מתאפיינת באור לבן יותר המקטין קמעה את תחושת העומק. נורת ההלוגן בעלת אור צהוב נותנת תחושת תאורה טבעית יותר אך צרכנית גדולה הרבה יותר של אנרגיה.
נורת ה-HID היא המתקדמת ביותר טכנולוגית אך מחירה משאיר אותה מאחור.
הסברים נוספים מצאתי כאן:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=652&MessageId=41903354
פנס כידון ופנס קסדה
ניתן לתלות את הפנס על הכידון או על הקסדה. המהדרין ירכיבו גם וגם.
לשתי השיטות יתרונות וחסרונות שונים. אמנה את העיקריות שבהן
פנס כידון:
יתרונות
1. פחות רגיש למשקל – מאפשר להוסיף עוצמת תאורה במחיר המשקל ובלי "לקרוע" את הכיס
2. תאורה מהכידון מגבירה את תחושת העומק – הצללים שיוצרת תאורה שלא בקו העיניים עוזרת לקבל תמונה תלת מימדית של השטח (לא לגלות פתאום שאתה בדרופ של שני מטר)
ראו את ההסבר הבא מפורום האופניים של תפוז:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=652&MessageId=129570478
3. פחות רגישות לאבק
חסרונות
בעיקר, מקובע לאופניים – מאיר לאן שנוסעות האופניים לא לאן שהעיניים מביטות.
פנס קסדה:
יתרונות
1. בעיקר, הארה עם כיוון המבט – חשוב מאוד בפניות צפופות – ככל שהשטח שאנו רוכבים בו טכני יותר כך עולה הצורך בתאורה המלווה מבט.
2. חוסכים משקל מהאופניים J
חסרונות
1. "משטיחה" את השטח. החוסר בצללים עקב כך שהתאורה היא בגובה העיניים
2. מכבידה (יותר או פחות – תלוי בעלות ההשקעה) מסורבלת לעיתים (במערכת שנדרש לטמון את הסוללה בתיק הגב או בכיס האחורי).
3. רגישות יותר גבוהה לאבק. האבק גורם לסינוור יותר גדול מפנס המותקן על הכידון.
4. מפחיתה מיעילות הקסדה במקרה של נפילה (ישירה על הפנס).
מערכות תאורה יעודיות
נסקור את המערכות של היצרנים ה-"מותגיים" בתחום.
להלן מספר דוגמאות של מערכות תאורה המיובאות לארץ. נסקור את היצרנים היבואנים והמחירים.
1. NiteRider – מיובא ע"י רוזן ומינץ – טווחי מחירים 670 ש"ח – 2000 ש"ח (מחירים לחבר)
1.1. 670-730 ש"ח מערכת תאורה בעוצמה של 110 לומנס
1.2. עלות מערכת תאורה ממוצעת 1200-1500 ש"ח.
1.3. Pro 1200 LED - (ללא מחיר באתר) עצמת תאורה של 1200 לומנס
2. Dinotte מיובא ע"י MTBI – טווחי מחירים – 700 – 2250 ש"ח (מחירי מועדון)
2.1. 700 ש"ח מערכת תאורה בעצמה של 200 לומנס. (4 סוללות AA המסופקות עם המערכת)
2.2. דגם 200L-LI-2C – מחיר 1100 ש"ח – עצמה של 200 לומנס.
3. Light & Motion – באתר של היצרן מצויין כי המשווק בישראל הוא סער
אך לא קיים איזכור באתר שלהם בארץ.
יצרנים נוספים שאפשר ורצוי להזכיר - SIGMA CATEYE TOPEAK
פנסי אופניים בעלות שווה לכל כיס
הגענו לגולת הכותרת של המאמר. אסקור כאן את המוצרים שמחירם שווה לכל כיס ובעלי ניסיון מוכח של מאות רוכבים ברחבי הארץ.
הפנסים כולם בעלי נורת לד ומוזנים ע"י סוללת ליטיום. את הפנסים (לרבות המוצרים הנלווים) ניתן להשיג באתרים בחו"ל שחלקם אף שולחים את המוצרים בחינם.
האתר הפופולרי ביותר המשווק את הפנסים נקרא dealextreme או בקיצור DX. זהו אתר הממוקם בהונג קונג וכאמור שולח את המוצרים בחינם לישראל. האתר אמין מאוד וכאמור נוסה ע"י מאות (אם לא יותר) קונים בישראל. האתר משווק תוצרת סינית ברובה וכמוה גם הפנסים.
הפנסים הינם בעלי נורת לד של חברות קוראניות בעיקר מתוצרת SSC (Seoul Semiconductors) או CREE. ומבוססי סוללת ליתיום. אמליץ כאן על סוללה בשם 18650 שהיא בעלת הספק יותר גבוה מצירוף של מספר סוללות AA או AAA (לא מומלץ לרכוש פנסים שאינם משתמשים בסוללת 18650).
אם כן לפנסים:
פנס ראשי (לכידון)
הפנס הראשון הינו פנס המכונה P7 על שם הלד של חברת SSC המשמש בפנסים אלו.
פנס זה (על דגמיו השונים) הינו פנס בעל עוצמת תאורה גבוהה ומתאים כפנס ראשי על הכידון. עצמת התאורה של הלד מגיעה עד 900 לומנס. בפועל ההערכות הן שהפנסים מפיקים 600-700 לומנס.
ניתן להשיג את הפנס בגרסאות יעודיות לאופניים – לכידון ולקסדה. עלות המערכת היא 80$ בשתי הגרסאות.
גרסת הכידון
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149
גרסת קסדה
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489
המערכת כוללת את הפנס (יעודי לאופניים) מתאמים לקסדה או לכידון. 4 סוללות 18650 כולל בית סוללות וכיסוי ונרתיק לתליית הסוללות על האופניים באמצעות סקוצ`ים. הערכה כוללת גם מטען.
* למי שמעוניין להיות יותר גמיש במערכת התאורה ניתן להרכיב משלל הפנסים הקיימים באתר סט לכידון לקסדה או לשניהם.
לכידון- שוב פנס P7 שיכול לשמש לכל מטרה איליו נצרף את הסוללה (נרכוש לפחות זוג) מטען ומתאם לכידון.
להלן טבלה המרכזת את הקישורים לפנס + האביזרים – סך העלות הוא כ-50$.
דוגמא נוספת לפנס עצמו (עלות .
הפנס עצמו בעל אופטיקה יותר טובה – כך שפיזור האור שלו יותר טוב
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16092
ניתן להשתמש גם בפנס ה-P4 מהדוגמא הבאה כפנס על הכידון.
פנס קסדה (מתאים לשימוש גם על הכידון)
הפנס הבא מכונה P4. לפנס אופטיקה המאפשרת שינוי זום דבר שהופך אותו למתאים יותר לקסדה מכיוון שהוא מאפשר התאמה אישית לכל רוכב.
משקלו הקל יותר ואורכו הקצר הופכים אותו למתאים יותר.
מחירו הזול (13.52$) יאפשר לקנות 2 פנסי P4 + תופסן נוסף במחיר פנס P7. יחד עם זאת עצמת האור של ה-P7 מרשימה הרבה יותר ומהנה ברכיבה.
פנס נוסף שניתן להשתמש בו כפנס קסדה הוא ה-TR-801 בגרסת חמשת המצבים עלותו 16.42$. הוא יותר קל מה-P4 וקטן יותר. בנוסף, הלד שלו יותר מתקדם ועצמת התאורה שלו יותר טובה.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15335
אתרים נוספים למידע
- הקומונה לפנסים ומידע על תאורת אופניים
http://www.tapuz.co.il/Communa/usercommuna.asp?CommunaId=32594
- אתר השוואת עוצמת תאורה של פנסי אופניים
http://fonarevka.lux-rc.com/
- פורום לפנסי אופניים
http://www.candlepowerforums.com/vb/forumdisplay.php?f=86